Kosmetyki cruelty-free i wegańskie
Kosmetyki cruelty-free zawładnęły rynkiem kosmetycznym i coraz więcej marek stara się o certyfikat Leaping Bunny. Dostać go nie jest łatwo, ale marki robią wszystko, co w ich mocy, by taki certyfikat dostać, ponieważ rośnie liczba klientów, którzy są bardziej świadomi, że testowanie produktów kosmetycznych czy pielęgnacyjnych na zwierzętach powinno być zabronione.
Szacuję się, że co najmniej 115 milionów zwierząt jest wykorzystywanych do testowania produktów kosmetycznych.
Istnieje wiele firm, zagranicznych i polskich, które nie testują na zwierzętach, lub posiadają naturalny skład, czyli są wegańskie, lecz wegański nie oznacza zawsze cruelty-free a cruelty-free nie zawsze oznacza wegański, przygotowaliśmy więc krótki poradnik, jak rozróżnić te kosmetyki i jak lepiej zrozumieć ideę kosmetyków wegańskich i cruelty-free.
KOSMETYKI CRUELTY-FREE A WEGAŃSKIE- RÓŻNICA
Kosmetyk cruelty-free oznacza, że nie był on ani żaden ze składników, które zawiera produkt, testowany na zwierzętach. Dodatkowo mamy pewność, że żadne substancje produktu nie pochodzą od martwych zwierząt. Może w nich występować m.in. miód, lanolina czy produkty mleczne.
Z drugiej strony, kosmetyk wegański, zawiera wyłącznie składniki pochodzenia naturalnego,czyli kosmetyk ten nie może zawierać żadnych substancji pochodzenia zwierzęcego lub z martwych zwierząt.
KTO TESTUJĘ A KTO NIE NA ZWIERZĘTACH
Testy na zwierzętach są zakazane w UE od 2013 roku, ale to nie oznacza, że wszystkie kosmetyki, które są sprzedawane na rynku europejskim są cruelty-free. Wiele branż i marek prowadzi sprzedaż na całym świecie, a testowanie na zwierzętach jest nadal legalne w Ameryce i Australii. Więc jeśli jakaś marka, którą można spotkać np. w Rossmannie, nie ma oznaczenia, że jest cruelty-free, może znaczyć tylko tyle, że produkuje poza granicami państw Unii Europejskiej.
Na przeszkodzie stoją także Chiny. Tam testowane na zwierzętach, jest wręcz wymagane prawnie, lecz istnieje szansa, że od 1 stycznia 2021 roku, kosmetyki i makijaż, takie jak- szampony do włosów, tusze do rzęs, perfumy i róż nie będą poddawane testom na zwierzętach.
OZNACZENIA CRUELTY-FREE
Jednym z certyfikatów, który jest przyznawany marką, które nie testują na zwierzętach jest Leaping Bunny przyznawane przez CCIC (Coalition for Consumer Information for Cosmetics), która chce, by było jak najmniej testowanie na zwierzętach na całym świecie. Najczęściej takie oznaczenia można spotkać na produktach kosmetycznych pochodzących z UE.
Istnieje także certyfikat PETA (People for the Ethical Treatment for Animals). Jest on jednym z najpopularniejszych oznaczeń dla produktów cruelty-free i można go spotkać, zazwyczaj na kosmetykach produkowanych w Ameryce, gdzie organizacja PETA działa najprężniej.
OZNACZENIA DLA PRODUKTÓW WEGAŃSKICH
Najbardziej znanym oznaczeniem dla produktów wegańskich jest wegański słonecznik lub kwiatek, przyznawany przez Vegan Trademark i jest on przyznawany tylko danym produktom, a nie całej marce na okres 12 lub 24 miesięcy.
Istnieje także V-Laben Vegan (European Vegetarian Union) i przyznaje on licencje nie tylko produktom kosmetycznym, ale także produktom spożywczym, usług oraz punktów gastronomicznym. I po analizie składu i procesu produkcji przyznaje on certyfikat, że dany produkt jest wegański lub wegetariański.
W Polsce istnieje Znak V i przyznaje ją Fundacja VIVA, która broni praw zwierząt. Tu także certyfikat dostaje dany produkt, a nie firma i to tylko na rok.